Переглядів: 1006 | 18.05.2020 - 05:08

УЖГОРОДЦІ ВІДПОВІДАЛЬНІ У ВИБОРІ МЕРА СВОГО МІСТА

Наприкінці березня, перед введенням карантинних обмежень в Україні, Агенція досліджень «Карпатія» (www.zakarpatia.com.ua) провела в Ужгороді соціологічне дослідження. Шляхом стандартизованого інтерв’ю «віч-на-віч» громадян міста опитали на предмет їхніх уподобань напередодні осінніх місцевих виборів та, зокрема, обрання мера обласного центру Закарпаття. Загалом було опитано 240 осіб за типовими ознаками сучасного виборця (стать, вік, освіта, характер зайнятості) у всіх мікрорайонах міста, які репрезентують доросле населення Ужгорода. Загальна статистична похибка дослідження становить приблизно 2,8%. Ще не дуже тоді переймаючись проблемами карантинного режиму, громадяни досить відкрито йшли на спілкування, за що ми їм щиро вдячні.

У процесі дослідження вимірювався рейтинг впізнаваності та антирейтинг ймовірних кандидатів на головну посаду Ужгорода. Громадянам міста було запропоновано відповісти на два ключових («Кого із можливих кандидатів у мери Ужгорода впізнаєте?» і «За кого із можливих майбутніх кандидатів у мери Ужгорода Ви не проголосуєте за будь-яких умов?») та декілька супровідних питань. Результати дослідження загалом подають цікаву картину актуалізованого ставлення ужгородців до майбутніх виборчих суб’єктів і говорять про їхню особливу відповідальність у питанні вибору мера Ужгорода.

Цікавими виявилися й зведені відповіді на супровідні запитання. Так, зокрема, на питання «Що вважаєте головним для перемоги на виборах мера?» респонденти відповіли наступним чином. Для переважної більшості опитаних головним критерієм для обрання керівника міста є особистий авторитет. Особливу перевагу цьому критерію віддали 64 % чоловіків проти 36 % жінок. Із загальної кількості тих, хто поважно ставиться до авторитету майже 36 % передпенсійного й пенсійного віку, а 64 % мають вищу освіту. 21 % респондентів вважають визначальним критерієм наявність у кандидатів фінансів, а 14 % – приналежність кандидата до відповідної політичної партії. Як бачимо, на відміну від парламентських виборів, восени цього року критерій «партійності» ужгородці не братимуть до серйозної уваги. Натомість традиційно важливим критерієм для вибору буде особистий авторитет діяча.

На запитання «Чи впливає на ваш вибір фінансовий стан кандидата у мери Ужгорода?» думки опитаних громадян розділилися майже порівну з невеличкою перевагою в бік тих, хто вважає, що так – 52 %. Відповідно для 48% респондентів цей критерій не є визначальним.

Так само по-різному учасники опитування відповіли на запитання «Який соціальний стан важливий для кандидата у мери Ужгорода?». Для більшості респондентів соціальний стан кандидата не має значення для його обрання мером міста – 34%. Серед тих же, хто все ж визначився з цим, переважає бізнесмен (29%), держслужбовець (25%) та науковець (12%). Дані показники знову ж таки більш додають важливості результатам першого зрізу, де мова йде про критерій особистого авторитету кандидата.

Досить однозначні результати дало опрацювання відповідей на питання «Як ставитеся до того, що виборець може проголосувати за винагороду від кандидата?». Відтак, 76% опитаних негативно ставляться до такого стимулу обрання свого кандидата і лише 14% – нічого поганого в цьому не вбачають. Разом із тим, ще 10% громадян не визначилися з цього приводу на час проведення дослідження.

Збірний образ «ідеального» кандидата в керівники міста доповнюють зведені результати відповідей на запитання про оптимальний вік кандидата. Так, ужгородці віддають перевагу кандидату, вік якого знаходиться у межах 35 – 55 років. Цю опцію підтримують 32% респондентів. Ще 28% опитаних громадян вважають, що кандидатом має бути людина з більшим життєвим досвідом у віці понад 55 років. Найменший показник отримала вікова група кандидатів «до 35 років» – 17%. Натомість 23% респондентів вважають, що вік для кандидата у мери Ужгорода не має значення.

Визначилися респонденти й з першочергових завдань, які повинен виконати новий мер після свого обрання. Отже, громадяни міста очікують від нового керівника Ужгорода, насамперед, покращення роботи комунальних і соціальних служб міста (1), благоустрою історичного центру міста (2) й поліпшення інфраструктури міста (3).

Отже, перший етап соціологічного дослідження показав, що ужгородський виборець не байдужий до виборів мера міста, добре обізнаний на головних проблемах Ужгорода, боляче їх сприймає і в майбутньому виборі покладається на авторитетного й відповідального лідера.  А як змінюватимуться настрої громадян міста надалі, побачимо під час наступного дослідження, яке буде проведено найближчим часом.

ГО «Агенція досліджень «КАРПАТІЯ»

(www.zakarpatia.com.ua, carpatia.doslid@gmail.com)