Переглядів: 92 | 30.01.2020 - 19:00

РІВЕНЬ КУЛЬТУРИ ПЕРЕВЕЗЕННЯ ПАСАЖИРІВ У ГРОМАДСЬКОМУ ТРАНСПОРТІ м. УЖГОРОД: нове дослідження…

ДРУГЕ ДОСЛІДЖЕННЯ. РІК ПОТОМУ…

Рівно рік тому ГО «Агенція досліджень «Карпатія» провела експеримент-дослідження, метою якого було дослідити рівень культури перевезення пасажирів у громадському транспорті м. Ужгород. Бралися до уваги виключно великогабаритні автобуси – нові «Електрони». Як відомо, вони спершу курсували двома найдовшими маршрутними лініями: № 18 – ТЦ «Епіцентр» – УжНУ (11, 97 км) і № 20 – Пл. Корятовича – Речовий ринок (8, 9 км). Згодом до них додався маршрут № 24 – Речовий ринок – Доманинці.
НАГАДАЄМО КОРОТКО ПРО ДЕЯКІ РЕЗУЛЬТАТИ й додамо нові враження…
ДЕКІЛЬКА ПОЗИТИВНИХ МОМЕНТІВ: Графік переважно стабільний. Рух транспорту можна відслідкувати в інтернеті. Інтервал наближений до ідеалу, тобто відставання від графіку є не значні.
Попри завантаженість деяких вулиць автобус рухається доволі динамічно. В середині автобусів комфортно для всіх категорій пасажирів, постійно працює система оголошень та відеофіксації (є сподівання). Якісно подається інформація про наступні зупинки та про оплату проїзду. Вартість квитка спершу була 5 грн., а восени зросла до 7 грн. Для права проїзду достатньо оплатити проїзд у водія. Водії професійно виконують свою роботу та майже бездоганно обслуговують пасажирів. Надання відповідних послуг в цілому варто оцінити позитивно (8 з 10 балів). У цьому контексті культура перевізників на стабільно задовільному рівні.
НЕГАТИВНІ МОМЕНТИ: Як часто буває, головні негативні враження складає людський фактор. Це стосується як сторони, яка надає соціальні послуги, так і тих, хто їх отримує. Так, водії, здійснюючи маневр на зупинку, не завжди використовують технічні можливості наближення до місця посадки, де очікують автобус пасажири. Це ускладнює рух автомобілів або взагалі призводить до заторів позаду автобуса, що зупинився. Така ситуація також ускладнює можливість підходу пасажирів до автобусу під час посадки, які змушені проходити неочищені місця зупинки (у даному випадку сніг), або ж залиті водою вибоїни. Одночасно, вихід пасажирів на проїзну частину в цій ситуації створює для них зайву небезпеку.
Культура пасажирів також складає двояке враження. Щодо поведінки в середині автобуса виникає зауваження стосовно того, що пасажири не завжди звертають увагу на таблички з інформацією про місця для інвалідів. Другий момент стосується того, що пасажири, оплативши проїзд, не завжди беруть квиток у водія, що унеможливлює контроль за подальшим надходженням плати в бюджет міста, а дозволяє скористатися коштами на свій розсуд (водій/перевізник). Водії, які раніше не змушували пасажирів брати квиток після оплати, тепер узагалі перестали реагувати на це.
Це при тому, що в автобусі регулярно наголошується про штраф вартістю у 100 грн за безбілетний проїзд. Однак, перевірити у пасажирів наявність квитка не передбачено, оскільки такі контролери відсутні й, очевидно, не плануються через «зайві» витрати на оплату їх праці та інший «інтерес» перевізника. По-третє, Важко пасажири навчаються культури руху в самому автобусі – вхід на передні двері – вихід на середні та задні.

Ще один негативний момент – мінус у бік перевізника. Часто автобуси зранку виїжджають на маршрути забруднені ззовні (не помиті). При цьому грязь настільки сильна, що синій колір кузова ледь помітний, а задній номер маршруту, який освітлюється через скло, не видно взагалі.

ВИСНОВКИ: Загалом за минулий рік після введення в дію названих маршрутів позитив очевидний. Все більше громадян міста надають перевагу цьому виду транспорту, який уважають більш безпечним і комфортним у порівнянні зі старими й незавжди безпечними й комфортними «маршрутками». Це беззаперечне позитивне значення. Однак негативним фактом залишається рівень культури обслуговування пасажирів і самої поведінки останніх. Як і минулого разу, вважаємо, що наявність контролерів у автобусах (бодай тимчасово) сприяло б росту культури пасажирів, водіїв і кращого наповнювання бюджету міста. Адже тривала боротьба ужгородців велася саме за це, і видається призупинилася на цьому рівні.
Тому, своїм дослідженням ми закликаємо пасажирів до громадської культури й самовідповідальності та зайвий раз повторимо оголошення, яке звучить щоразу в автобусі: «Шановні пасажири! Просимо придбати квиток за проїзд у водія! Штраф за безбілетний проїзд – 100 грн!». А від себе добавимо: оплативши плату за проїзд – візьміть квиток у водія! Зробимо наше місто кращим!!!

Дослідна лабораторія ГО «Агенція досліджень «Карпатія»